BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, August 6, 2009

membentuk muslim sejati

Adakalanya kita sukar memaafkan orang yang pernah melakukan kesilapan. Kadangkala juga kita masih terbawa-bawa dengan kesilapan yang dilakukan kepada kita pada masa lampau.

Erti memberi kemaafan adalah apabila seseorang itu mampu untuk membalas kejahatan yang dilakukan terhadapnya atau menuntut sesuatu daripada mereka yang melakukan kesalahan itu, namun mereka tidak melakukannya, malah memaafkannya secara ikhlas.
Nabi Yusuf as adalah anak kesayangan bagi Nabi Yaakub dan baginda dicemburui oleh saudaranya yang lain. Mereka mengkhianati Nabi Yusuf dan mencampakkan Baginda ke dalam perigi.

Namun, Baginda diselamatkan oleh sekumpulan musafir dari Mesir lalu mereka membawanya ke sana. Untuk dipendekkan cerita, akhirnya Nabi Yusuf dilantik oleh pemerintah Mesir untuk menjadi pembesar negara bertanggungjawab menjaga perbendaharaan. Baginda kemudian ditakdirkan bertemu semula dengan saudaranya yang mengkhianatinya sebelum ini.

Dengan kekuasaan yang ada pada tangan Baginda, tentu sekali dengan mudah Baginda mampu membalas perbuatan khianat saudara kandungnya itu. Namun, sikap pemaaf Baginda menghindarinya daripada bersikap sedemikian dan kisah ini dirakamkan di dalam al-Quran melalui ayat:

Mereka bertanya (dengan hairan): “Engkau ini Yusufkah? ” Dia menjawab: “Akulah Yusuf dan ini adikku (Bunyamin). Sesungguhnya Allah mengurniakan nikmat-Nya kepada kami. Sebenarnya sesiapa yang bertakwa dan bersabar, maka sesungguhnya Allah tidak menghilangkan pahala orang berbuat kebaikan.

Mereka berkata: “Demi Allah! Sesungguhnya Allah melebihkan dan memuliakan engkau daripada kami (disebabkan takwa dan kesabaranmu); dan sesungguhnya kami adalah orang yang bersalah”.

Yusuf berkata: “Kamu pada hari ini tidak akan ditempelak atau disalahkan (perbuatan kamu yang terlanjur itu), semoga Allah mengampunkan dosa kamu, dan Dia juga Yang Maha Mengasihani daripada segala yang lain yang mengasihani. (Yusuf (12) : 90-92)

Orang yang bertakwa adalah mereka yang mengerjakan segala perintah Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya. Allah mengkategorikan mereka yang pemaaf termasuk dalam golongan muttaqin (orang bertakwa). Allah mengampunkan mereka yang pemaaf serta menempatkan mereka di syurga.


So,,maapkanlah sesiapa shj y pernh mnyakiti kiter scara sedar atau x,,,kita bukanlah siapa2 unt mmndang rendh n mnolak maaf seseorg,,,kita hnyalah manusia biasa y sama2 mngejar unt mndaptkn khidupn y bhagia d dunia n akhirat...amin,,andai kita sumer saling bermaaf maafan insyaallah dunia ini akan aman alwayz,,hahaha,,,MERDEKA

0 comments: